ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

نقاشی کن تا اتفاق بیفتد: در باب هنر رهایی از موانع
عکس جلد کتاب نقاشی کن تا اتفاق بیفتد: در باب هنر رهایی از موانع

معرفی کتاب نقاشی کن تا اتفاق بیفتد: در باب هنر رهایی از موانع

زندگی خودبه‌خود زیبا نیست،‌ بلکه باید به آن زیبایی بخشید و با کمک قدرت نوآوری و رویاپردازی، آن را قابل تحمل کرد. کتاب نقاشی کن تا اتفاق بیفتد ما را با تأثیر هنر و نقاشی آزادانه بر روح و روان آشنا می‌کند. باربارا دایان بری ما را یاری می‌کند تا حس و افکار خود را به شیوه‌ای خلاقانه بروز و ظرفیت عاطفی و توان حل مسئله‌ی خود را پرورش دهیم.

درباره‌ی کتاب نقاشی کن تا اتفاق بیفتد

سخت‌گیر نباشید. قلمو را به‌دست بگیرید و خلاقیت و تخیل خود را آزاد کنید. اجازه دهید تا روح شما از بند و محدودیت‌هایی که برایش ساخته‌اید، رها شود و خود را به شکل گل، منظره، تصاویر مبهم و ... بر روی کاغذ ترسیم کند؛ این بزرگ‌ترین لطفی است که می‌توانید در حق روح و روان خود کنید. کتاب نقاشی کن تا اتفاق بیفتد (Painting Your Way Out of a Corner) نوشته‌ی باربارا دایان بری به مخاطبان خود کمک می‌کند تا نقاشی را نه به‌عنوان یک اثر هنری، بلکه در جایگاه تسکین‌دهنده‌ی روح و وسیله‌ی ابراز احساسات خود درنظر بگیرند.

نام نخستین فصل از کتاب نقاشی کن تا اتفاق بیفتد «نقاشی بی‌برنامه» است. ما باید یاد بگیریم که از ایده‌آل‌گرایی دست برداریم. قرار نیست همه‌چیز هدفمند و با برنامه پیش رود. گاهی‌اوقات فقط می‌خواهیم هر چه به ذهنمان رسید را بر روی کاغذ پیاده کنیم و جالب اینجاست که همین روش حال ما را بهتر خواهد کرد. برای این کار ابتدا باید بر روح و ذهن خود کار کنیم. باید دوران کودکیمان را به‌یاد آوریم؛ زمانی که به ابرها نگاه می‌کردیم و هر پاره‌ی سفیدی را شبیه به حیوان یا موجودی افسانه‌ای می‌دیدیم. باربارا دایان بری (Barbara Diane Barry) صرفاً نمی‌خواهد تأثیر و اهمیت طراحی و هنر بر عملکرد مغز را برای ما نمایان سازد؛ او کوشیده است تا نمادسازی در نقاشی، معانی رنگ‌ها در هر تصویر و ... را نیز برای مخاطبان خود بازگو کرده و به ایشان در تصویرسازی و معنایابی آثار هنری کمک کند.

کتاب نقاشی کن تا اتفاق بیفتد با ترجمه‌ی سیمین موحد در انتشارات کتیبه پارسی به‌چاپ رسیده است.

کتاب نقاشی کن تا اتفاق بیفتد برای چه کسانی مناسب است؟

این اثر برای افرادی که می‌خواهند از طریق هنر نقاشی روان و روحیه‌ی خود را بهبود بخشند و به دنبال تأثیر هنر بر روان‌شناسی و چگونگی بروز خلاقیت خود هستند، مناسب و خواندنی است.

در بخشی از کتاب نقاشی کن تا اتفاق بیفتد: در باب هنر رهایی از موانع می‌خوانیم

اگر تصاویر تخیلی شما شاد و خوشحال ازآب درنیاید، بلکه مثل پایان تلخ بعضی قصه‌ها باشد چه؟ اگر ماهیت‌شان خشونت‌آمیز یا شهوانی باشد چه؟ این‌جا می‌توانیم اسطوره‌ها و افسانه‌های فرهنگ عامه را که هم کارل یونگ و هم جوزف کمپل را مجذوب خود ساخت، مورد کاوش قرار دهیم. بیشتر ما نسخه‌ی والت‌دیزنی قصه‌ی سفیدبرفی را می‌شناسیم و می‌توانیم ملکه‌ی بدجنس را در ذهن‌مان مجسم کنیم. اما او نسبت به نامادری قصه‌ی "درخت سرو کوهی" برادران گریم122، مثل مورچه بی‌آزار است. نامادری قصه‌ی درخت سرو کوهی که به قصه‌ی درخت بادام هم شهرت دارد، سر پسر شوهرش را قطع می‌کند و بعد کاری می‌کند که دختر خودش باعث افتادن سر روی زمین شود.

با توجه به این وحشی‌گری، شاید از دانستنش تعجب کنید، اما بسیاری از قصه‌های پریانی که ما می‌شناسیم، نسخه‌های شسته‌رفته‌ی قصه‌ی اصلی هستند. اولین قصه‌ها زمخت و گاه کاملاً کثیف بود. افراد شرور قصه مثل جادوگرها، عجوزه‌ها و جن‌ها برخلاف نسخه‌های برادران گریم تک‌بعدی نبودند، یعنی کاراکترها سیاهِ سیاه یا سفیدِ سفید نبودند.

کاراکترهایی مثل بابایاگا همان پیرزنی که اتاقک چوبی‌اش روی پاهای جوجه‌مانندی می‌رقصید، هم خطرناک و هم خردمند بودند. او در داستانی بچه‌ها را می‌دزدد و زندانی می‌کند و در داستانی دیگر قهرمانی را در سفرش راهنمایی می‌کند و هدایای جادویی و پندهای خردمندانه به او می‌دهد.

این شخصیت‌ها هم خوب و هم شر، هم جوان و هم پیر، زندگی‌بخش و گاهی هم مرگ‌آفرین بودند. این نظم طبیعی امور است. این همان ماهیت ذاتا دوگانه‌ی جهان هستی است که در شرق آسیا با نماد یین و یانگ نشانش می‌دهند. در مثالی دیگر شیوا، خدای مذکر هندوها خدای مرگ و نابودی است، از سویی دیگر پَرواتی، خدای مونث و ملایمی را داریم که الهه‌ی عشق و ایثار است و ازدواجش با شیوا باعث ایجاد تعادل می‌گردد.

بسیاری از شاگردان من از نقاشی تصاویر خشن یا شهوانی ابا دارند. این شاید ناشی از ترس از قضاوت دیگران باشد، اما می‌تواند به دلیل منع‌های دیرینه‌ای هم باشد که احساس می‌کنیم، رعایت‌شان لازم است و درنتیجه فکر می‌کنیم این تصاویر جایی در دفترچه‌ی یادداشت یا نقاشی روزانه‌مان ندارد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
بخش 1: ابزارها
1: دفترچه‌ی نقاشی روزانه
2: برکت سازی با بدیهه‌پردازی
3: ‌ شروع کار
4: اصول رنگ‌آمیزی
بخش 2: تمرین
5: نقاشی بی‌برنامه
6: زبان تصاویر
7: آخ‌ها و اوخ‌ها و آهاها!
8: رها کردن
9: اسطوره، جادو و روان
10: پیشرفت در کار
11: کار موقعی تمام شده که تمام شده باشد
12: گفتار پایانی: سفر ادامه دارد

برچسب ها
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج